THE OUTBACK - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marieke Morrenhof - WaarBenJij.nu THE OUTBACK - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marieke Morrenhof - WaarBenJij.nu

THE OUTBACK

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Oktober 2009 | Australië, Sydney

G'day Mates!

Het is alweer een hele poos geleden maar hier eindlijk weer een berichtje. Twee weken geleden ben ik naar de Outback geweest, oftewel the Red Centre. Dit is zeg maar helemaal in het midden van Australie, dichtbij Alice Springs en een van de meest afgelegen gebieden op aarde.

We gingen 8 dagen lang met 22 mensen op pad. Een hele grote groep dus maar wel supergezellig. De meeste kende ik van tevoren al maar niet iedereen dus ik heb vooral veel nieuwe mensen leren kennen. We gingen met 2 vans oftewel busjes van Sydney naar Alice Springs. Vrijdag 's avonds 25 september gingen we weg en zondag 's avonds laat kwamen we in Alice Springs aan. De 1e nacht en zaterdag overdag de hele tijd gereden, zaterdagavond overnacht in een hostel ergens in een klein plaatstje in South Australia. Zondag weer de hele dag gereden, aan een stuk rechtdoor naar Alice Springs. Echt een road trip! Veel autospelletjes, kaarten, praten en drinken hielpen ons de tijd door.Zondag avond was het nog wel eng rijden want de hele tijd sprongen er kangaroes voor de auto, bijna er 2 voorgehad maar het ging gelukkig goed. Die beesten zie je echt de hele tijd langs de weg zitten en heel onverwachts springen ze.Wel heel lief. Maar nu begrijp ik wel waarom ze ze hier eten, ze zijn echt in overvloed.

In Alice Springs ruilden we onze vans in voor 4 wheel drives en gingen toen de outback, het "echte" Australie in. Toen kwamen we ook op zandwegen, echt rode zandwegen en reden we richting Kings Canyon. Dit is een heel mooi nationaal park met allemaal rooie rotsen en Canyons. Daar overnacht op de camping onder de sterren. Dit was ook nieuw voor mij, geen tent maar gewoon een slaapzak en een soort van bed waar je je zelf helemaal kon instoppen als een soort mummy en dan met 22 man op een kleed op de grond onder de sterren. 's Avonds barbequen en drankspelletjes spelen dus we hebben ons prima vermaakt. Was wel lekker warm in ieder geval. Met zonsopgang hadden we een lange wandeling door Kings Canyon gemaakt wat echt supermooi was. Daarna door naar The Olgas een paar grote rotsen die uit het niets opsteken. Daar hebben we de zonsondergang bekeken. De volgende dag gingen we door naar "DE" attractie van de Outback Uluru oftewel Ayers Rock. Dit is 1 hele grote rots die uit het niets opsteekt en heilig is voor de Aboriginals. Daarom vragen ze ook of je er niet opklimt omdat dit tegen hun cultuur in gaat. Wel organiseren ze dagelijkse tours om erop te klimmen wat nogal tegenstrijdig is. Ik heb het in ieder geval niet gedaan. Je ziet daar ook echt overal Aboriginals, vooral dronken Aboriginals. Omdat ze de enige oorspronkelijke inwoners van Australie zijn krijgen ze subsidie van de regering en daar kopen ze alcohol van wat ze heeeel lui en hangerig maakt.

De volgende dag begon het avontuur. We vertrokken van de camping bij Uluru en wouden doorrijden naar Palm Valley. Helaas zijn we daar nooit terecht gekomen. De jongens hadden het briljante idee om een avontuurlijke rit te maken met onze twee 4 wheel drives + trailer door een nationaal park. Wij waren het hier al niet echt mee eens maar het gebeurde toch. De bordjes bij de ingang waarschuwden nog zo niet aan te raden met trailer en zonder goede banden. Een avontuurlijke rit was het zeker over alle heuvels, zand, rotsen en stenen. Toen zaten we voor de 1e keer vast. Dat was nog wel grappig totdat het diezelfde dag nog 3 keer gebeurde. De jongens maar duwen en wij stenen zoeken om een weg te maken en zand weg te graven. Toen werd het donker en als het in de outback donker is dan is het ook echt donker. Dus niet verstandig om verder te rijden dus we moesten overnachten in het nationaal park. Ook mochten we geen kampvuur maken door het gevaar voor bosbranden wat het er niet makkelijker op maakte. Gelukkig was het bijna volle maan wat handig was. Dus wij gingen koken en slapen tussen de wilde dieren. Dit leek mij niet zo'n geweldig idee aangezien er overal dingo's lopen (soort van Australische wilde honden, wolven). Die liepen namelijk op de camping ook al de hele tijd rond ons heen. Verder zijn er natuurlijk ook slangen, spinnen en er was water dichtbij waar het mij niks zou verbazen als daar krokidillen waren. De meiden waren dus niet heel blij dit idee. Maar goed we hebben het overleefd al hoorde ik 's nachts wel een aantal dingo's rond ons heenlopen. We hadden uiteraard geen douche en wc en door het duwen van de auto waren we allemaal zo vies en zanderig als ik weet niet wat. De volgende dag gingen we verder proberen uit het park te komen. Dit ging in het begin heel goed totdat de auto weer voor de 1e keer vast zat en wij hem echt niet meer aan de praat konden krijgen. Gelukkig kwamen er andere mensen langs die de auto eruit hebben getrokken. Later toen die mensen weg waren zat de auto weeeer vast. Dit keer echt goed in het mulle zand. Iedereen duwen duwen duwen het duurde echt een eeuwigheid maar goed het is gelukt. De 4WD functie van een van de auto's was na al het avontuur namelijk kapot wat het nog veel moeilijker maakte. Na in totaal minstens 6 keer vast te hebben gezeten kwamen we weer in de bewoonde wereld terecht. We gingen terug naar Alice Springs en zijn daar met z'n allen uiteten geweest en hebben er nog een leuke avond van gemaakt.

Vrijdags gingen we van Alice Springs op weg naar Adelaide, zo'n 1500 km. Hele dag in de auto en daarna direct naar bed gegaan. Volgende dag de stad bekeken en toen ben ik 's middags teruggevlogen naar Sydney. De rest bleef nog een dag langer maar ik had voor mijn zondagsklas een presentatie en moest een opdracht inleveren. Ging gelukkig goed dus ben in ieder geval ergens voor teruggekomen.

Het was in ieder geval echt een supertrip!! In totaal denk ik ongeveer 7000 km gereden. Maar echt supermooi uren en uren was er gewoon helemaaal niks en kon je alleen maar naar de vlakte kijken. We hadden echt een superleuke groep en het was echt supergezellig dus aanstaande zaterdag hebben we een after-trip-party onder het thema "Oktoberfest". Uiteraard hebben de Duitsers dit bedacht. Afgelopen zaterdag ben ik ook nog naar de voetbal geweest Australie-Nederland wat ook leuk was. De wedstrijd was nogal saai maar ging met wat ander Nederlanders dus dat was wel gezellig.

Nu ben ik inmiddels heeeel druk met school en is het einde van het semester al bijna in zicht. Heb alle tentamens heel vroeg en ik ben 13 november al helemaal klaar! Dus nu nog ff stressen en dan lekker vakantie! Ook allemaal afscheid van iedereen nemen want de groep waar ik nu mee omga gaan bijna allemaal weg in December dus dat is wel echt superjammer. De volgende trip is in December the East Coast met Nora en Alice!!! Gaat echt zo snel en dan komen jullie al! En m'n zusje gaat dan ook mee. Verder komen m'n ouders in januari/februari en dan gaan we naar Nieuw Zeeland. Dus heb echt een top zomervakantie in het vooruitzicht.

Zal de foto's weer plaatsen op mariekemorrenhof.mijnalbums.nl

Cheers!

• 13 Oktober 2009 - 15:02

Elles:

Wat een verhaal!!! Echt gaaf! Heb je al foto's van deze trip op internet staan? Wil je namelijk wel even zien ploeteren haha.

Liefs Elles

• 13 Oktober 2009 - 17:57

Diny Reimert:

Wat leuk om jou verhalen telezen. Ze zitten vol avontuur en je beshrijving over de mooie natuur in Australie.
    Veel succes met het afsluiten van je semester.
    Groetjes van ons

• 14 Oktober 2009 - 05:55

Marieke:

Foto's staan erop!!!

• 14 Oktober 2009 - 06:26

Nienke:

Mariekie!!! Mooi verhaal!! Maar lijkt me zwaar irritant om 6 x vast te zitten zeg!! Nou spreek je! koes koes

• 14 Oktober 2009 - 17:16

Noor:

Hee Mariek!

Vet avontuur! Lijkt wel Suriname daar ;) Spannend zeg tussen die dingo's.. Trouwens dat was ik niet van plan hoor, dus ik reserveer vast een plekje in de auto;) Tot over 8 weken!

Liefs!

• 16 Oktober 2009 - 07:01

Els:

Wat een avontuur matrikel! brr lijkt me doodeng, slapen tussen de wolven! maar gelukkig heb je t overleefd ;) Succes met t afronden van het semester! Zijn we hier ook druk mee bezig! Spreek je!
    Liefs Els

• 16 Oktober 2009 - 10:29

Rita D:

Wat een spannend avontuur. Je beleefd ook van alles. Super. Je geniet volop zo te horen, ga zo door. School gaat ook goed zo te horen. Geniet er verder nog goed van en ben benieuwd naar je volgend avontuur.

Groetjes Jan en Rita

• 17 Oktober 2009 - 13:51

Sjeel:

Wat een toffe trip heb jij weer meegemaakt zo aan je verhaal te lezen.. Dat slapen tussen al die dieren lijkt me geen pretje;).. Gek idee dat jij straks gewoon vakantie hebt! Succes nog even met de laatste dingen afronden, kun je daarna lekker genieten:D..
    Liefs!

• 18 Oktober 2009 - 10:21

Els:

Wat een leuke foto's! Echt mooi! Heb nu een beter beeld bij je avontuurlijke kampeervakantie ;)

• 21 Oktober 2009 - 10:04

Kell:

Hey stressy Mariek!!! Hoor dat je druk druk bent met de studie!! Nog even doorbikkelen en dan heb je lekker zomervakantie!! Heerlijk! Bij ons wordt het steeds kouder, en bij jou lekker warm!
    En trouwens wel een gevaarlijk avontuur hoor! Brrr.. zou 't best scary vinden daar zo in the middle of nowhere!
    Nou mariek, succes met je tentamens etc. en spreek je snel weer!!

X Kel!

• 21 November 2009 - 18:16

Noor:

matrikeltjeeee nog fff wowoowowowowowo :D VET ZININ!!!